دسته‌ها
پوست

بهترین منابع غذایی کلاژن

غذاهای غنی از کلاژن

کُلاژِن یک پروتئین سخت، نا محلول و فیبری می باشد که از فراوان ترین پروتئین ها در بدن ما می باشد و حدود یک سوم از تمام پروتئین های آن را شکل خواهد داد.

در مقاله قبل در مورد کلاژن و اهمیت آن صحبت کردیم و در ادامه به معرفی بهترین خوراکی های غنی از کلاژن می پردازیم.

سوپ استخوان

یکی از غذا های حاوی کلاژن، آبگوشت یا سوپ استخوان می باشد. از آن جایی که این غذا دارای آب میان بافتی خارج شده از استخوان ها می باشد منبعی عالی از كلاژن، منیزیم، فسفر، اسید های آمینه و خیلی از مواد مغذی دیگر می باشد.

ژلاتین

ژلاتین فرم پخته شده ی کلاژن است که اصولا از استخوان های گاو، گوسفند و ماهی تهیه می شود. ژلاتین دارای ۹۸ تا ۹۹ درصد پروتئین می باشد. تحقیقات نشان داده است با اینکه بدن قادر به ساخت گلایسین می باشد اما میزان آن برای نیاز های گوناگون کافی نیست و ما باید از منابع تغذیه ، گلایسین کافی به بدن برسانیم.

مرغ

خیلی از مکمل های کلاژن از عصاره ی مرغ به دست می آیند. درصورتی که تا به الان گوشت مرغ را برش داده باشید همبستگی بافت آن را دیده اید. این خصوصیت به علت وجود میزان فراوانی کلاژن در آن می باشد. در تحقیقات گوناگونی از گردن و غضروف مرغ به عنوان منبع كلاژن جهت درمان آرتروز اسم برده شده است.

ماهی

مثل سایر حیوانات، ماهی ها دارای استخوان ها و رباط هایی از جنس کلاژن می باشند. اگرچه گوشت ماهی کلاژن مصرفی ما را افزایش می دهد، باید در نظر داشت بخش هایی از ماهی مثل سر دارای مقادیر زیاد تری و بهتری از کلاژن می باشند. همچنین پوست ماهی دارای پپتیدهای کلاژن می باشد.

مصرف ماهی در تولید کلاژن اثرگذار خواهد بود.

سفیده تخم مرغ

 اگرچه تخم مرغ مثل خیلی از محصولات حیوانی دارای بافت همبند نمی باشد، ولی سفیده تخم مرغ دارای میزان فراوانی پرولین، یکی از اسید های آمینه مورد نیاز جهت ساخت کلاژن می باشد.

مرکبات و توت

واضح است که ویتامین C نقش اساسی در ساخت پروتئین کلاژن خواهد داشت. پس دریافت مقدار مورد نیاز از این ویتامین در رژیم غذایی خیلی مهم است. همانطور که می دانیم مرکباتی مثل پرتقال، گریپ فروت و لیمو مملو از این ماده مغذی می باشند که می شود آن ها را جدا یا در سالاد ها استفاده نمود.

سیر

سیر نه فقط یک طعم دهنده ی خیلی عالی برای غذا ها می باشد، بلکه دارای منابع گوگرد نیز است. این ماده  معدنی به سنتز کلاژن و ممانعت از تجزیه ی آن کمک خواهد کرد. البته باید دقت داشته باشید که جهت استفاده از این ویژگی سیر مصرف دائمی و طولانی آن نیاز می باشد که با توجه به خواص بی نظیر تغذیه ای آن خیلی مفید می باشد.

سبزیجات و گوجه فرنگی

سبزیجاتی مثل اسفناج، کلم پیچ و چغندر که رنگ سبز شان را از کلروفیل های برگ هایشان دریافت می کنند، طبق بعضی از مطالعات تازه علاوه بر ویژگی آنتی اکسیدانتی تولید پیش ماده ی کلاژن را در بدن بالا می برند.

یکی دیگر از منابع ویتامین C گوجه فرنگی می باشد، به گونه ای که یک گوجه ی حدود سی درصد از ویتامین C مورد نیاز جهت ساخت کلاژن را در بدن فراهم خواهد کرد.

انواع لوبیا

لوبیا ها با داشتن انواع آمینو اسید های لازم برای تولید کلاژن، منبعی عالی از پروتئین می باشند. همچنین این حبوبات دارای مقادیر بالایی از مس می باشند که جهت تولید کلاژن مورد نیاز می باشد.

بادام هندی

در صورتی که به خوردن آجیل علاقه دارید بادام هندی را به میان وعده هایتان اضافه نمایید. این ماده مغذی دارای مس و زینک فراوانی می باشد که از آن ها در تولید کلاژن استفاده خواهد شد.

فلفل دلمه ای

انواع فلفل دلمه ای و به ویژه فلفل دلمه ای قرمز دارای ماده ای ضد التهابی به اسم کپسیسین می باشد که از پیری پوست در اثر بالا رفتن سن جلوگیری خواهد کرد.

اگرچه مصرف مواد غذایی تازه و سبزیجات نخستین پیشنهاد هر پزشکی است اما همانطور که پیش تر اشاره شد مکمل های کلاژنی در قالب پودر و قرص نیز از منابع مورد اطمینان کلاژن می باشند. مصرف این مکمل ها راه آسان تری می باشد که خیلی از افراد از آن استقبال خواهند کرد. مطالعات فراوان در زمینه  اثرات مصرف این مکمل ها در دسترس نمی باشد ولی تحققات انجام شده نشان داده است که مکمل های کلاژنی احتمال دارد به بهبود پوست و توده عضلانی و کم تر شدن درد آرتروز کمک نمایند. نمونه هایی از این بررسی ها را برای شما خواهیم آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *